Laat jij je kisten door je innerlijke criticus?

Je innerlijke criticus, daar moet je niet naar luisteren. Anders laat je kansen liggen. Relativeer je het oordeel van je superego, dan kom je een stuk verder. Twee scenario’s.

Jeanet is eindredacteur en heeft de ambitie om tekstschrijver te worden. Een opdrachtgever vraagt haar om teksten voor een bedrijfswebsite te schrijven. Jeanet werkt zich uit de naad, maar haar webteksten zijn – op z’n zachtst gezegd – geen doorslaand succes. De opdrachtgever weigert haar factuur te betalen.

Je innerlijke criticus

Jeanet denkt: ‘Dit is verschrikkelijk, ik heb geblunderd. Dit doe ik nooit meer.’ Ze besluit de rest van haar leven ‘bestraatte weg’ in ‘bestrate weg’ te veranderen en ‘hij heeft beweert’ in ‘hij heeft beweerd’. Ook al zit daar voor haar geen uitdaging meer in. Haar superego heeft gewonnen.

Maria laat zich niet kisten

Maria is ook eindredacteur en ook zij heeft de ambitie om tekstschrijver te worden. Een opdrachtgever vraagt haar om de teksten voor een bedrijfswebsite te schrijven. Je raadt het al: ook haar webteksten vallen absoluut niet in goede aarde. De opdrachtgever probeert onder zijn betaalverplichting uit te komen.

Maria denkt: ‘Ai, dit is erg pijnlijk, ik heb gefaald. Hier valt dus nog iets voor mij te leren.’ Ze belt een senior-tekstschrijver en vraagt om advies.

Innerlijke criticus gesproken – lesje geleerd

Wat blijkt? Er is weinig mis met de kwaliteit van haar teksten, maar ze heeft veel te weinig overlegd met de medewerkers, die de website ervaren als hun visitekaartje. Daarom heerst er ontevredenheid: de medewerkers willen persoonlijk betrokken worden bij de inhoud van de website.

Maria had inderdaad iets te leren: ze is te solistisch bezig geweest, heeft de mens achter de tekst uit het oog verloren.

Eerst wonden likken

Na drie dagen wonden likken voert Maria een gesprek met de opdrachtgever. Ze legt open en eerlijk uit wat ze heeft geleerd en dat ze het heel graag goed wil maken, desnoods onbezoldigd. De opdrachtgever twijfelt, maar geeft haar nog één kans.

Maria voert allerlei gesprekken met vertegenwoordigers van verschillende afdelingen. Ze legt hen conceptteksten voor, bespreekt die en past de webteksten aan. Ze sluit compromissen tussen haar eigen inzichten en de wensen van de medewerkers.

Meer moed, minder innerlijke criticus

De opdrachtgever is blij verrast met de vernieuwde inzet van Maria. Hij besluit haar factuur toch te betalen. En… beveelt haar aan bij een volgende opdrachtgever.

Maria heeft zich niet laten kisten door haar superego. Ze is doorgegaan, ondanks haar falen en het gevoel van schaamte daarover. Dat maakt Maria succesvoller dan Jeanet.